تجلی نقش عشق در آثار تجسمی ایران(نقاشی) از دوره ایلخانی تا کنون
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سارا درون
- استاد راهنما حبیب الله صادقی حسین مراد نژاد
- سال انتشار 1392
چکیده
عشق به عنوان مفهومی الهی وعرفانی همواره مورد توجه هنرمندان و نگارگران ایرانی قرار گرفته است.نشانه هایی از دنیای فرا مادی و عشق حقیقی در آثار نقاشان با زبانی رمزی واشاره ای نشان داده شده است.هنرمند نگارگر ایرانی که خود نه تنها نقاش که عارف نیز بوده است ،با پشتوانه غنی ادبیات فارسی نگاره های عاشقانه ای خلق کرده است که در فضایی بهشتی ،شاد و دل انگیز یاد آور دنیایی حقیقی وسراسر نور وشور وشعف می باشد.تصاویر عشاق ایرانی نه فقط با نگاهی سطحی که با توجه به مفهوم الهی و عرفانی وصال وعشق صورت گرفته است وهنر همچون امری مقدس و متعالی معرفی شده است.
منابع مشابه
تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون)
هنر ملیله سازی با برخورداری از پیشینه ی باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبائی کم نظیر، در دوره اسلامی به اوج خود می رسد. در این دوره سنت های دیرینه هنر ملیله سازی ایران علاوه بر ادامه حیات خود، قالبی نو از نقشمایه ها و فرم ها، که تلفیقی از سلایق حکام و حامیان و هنر زرگری عاریت گرفته از آنها با ملیله سازی پیش از اسلام در ایران است، به خود می گیرند. ملیله سازان دوره های مورد پژوهش، با به کا...
متن کاملبررسی نگاره های رستم از منظر شمایل نگاری(از دوره ایلخانی تا کنون)
رستم از شاخص ترین شخصیت های ادبیات حماسی فارسی می باشد، که در شاهنامه ی ابوالقاسم فردوسی در قرن چهارم هجری قمری خلق شده است. بخشی قابل توجهی از این حماسه در برگیرنده ی توصیف های فردوسی از ظاهر، رفتار و روحیات رستم است. این توصیف ها دست مایه ی تصویرگران و نقاشان ایرانی برای خلق تصاویر بسیاری از زمان خلق این اثر تا کنون بوده است. تصاویر خلق شده از رستم که توسط تصویرگران در ادوار مختلف به تصویر ...
نقش منتقد در تعیین جایگاه آثار هنر سنتی از دوره ی قاجار تا کنون
ورود نقد صحیح در هر عرصه می تواند باعث پیشرفت و دستیابی به تعالی در آن عرصه شود. علم نقد (به معنای امروز) که خود یکی از فرزندان خلف فضای باز فرهنگی و اجتماعی است، از جمله سوغاتی هایی است که روشنفکران متجدد در بازگشت از سفرهایشان از دیار فرنگ در دوران قاجار، برای ایران به ارمغان آوردند. جدا از موضوع روشنفکران متجدد و سفرهایشان و مشکلات ناشی از ورود فرهنگ فرنگی به ایران، اساسا نقد چیز بدی نیست و ...
15 صفحه اولبازتاب نقش اجتماعی زنان در هنرهای تجسمی (از انقلاب مشروطه تا کنون)
از تحولات مهم جامعه ایران از دوران انقلاب مشروطه تاکنون ، حضور فزاینده زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی بوده و بازتاب آن در عرصه های علمی و هنری تجلی یافته است. جامعه شناسان معتقدند که می توان از مطالعه آثار هنری به مسائل ژرف جامعه معاصر آن آثار پی برد زیرا همواره میان هنرو جامعه رابطه ای دوسویه برقرار است، هنر در بستر جامعه پرورش یافته و به ظهور می رسد و خود بستری برای تحولات اجتماعی می گردد. ...
15 صفحه اولبررسی نقش الهام و اقتباس در اصالت آثار هنرهای تجسمی
مسئلهی اصالت آثار هنری در تاریخ هنر و دوران معاصر از اهمیت ویژهای برخوردار بودهاست. امروزه بازگشت به سنتهای گذشته، ضرورت درک مفهوم اصالت را در ارتباط با مباحثی چون الهام و اقتباس در آثار هنرهای تجسمی بیشتر کردهاست. این مقاله با هدف تبیین جایگاه و نقش اصالت در هنرهای تجسمی، سعی در پاسخ به این پرسش دارد که آیا هنرمند با الهام و اقتباس از دیگر آثار هنرهای تجسمی میتواند اصالت هنری آثار خویش ر...
متن کاملبازنمود خشونت در آثار تجسمی بینالنهرین
آثار هنری زیادی از تمدن بینالنهرین بهجامانده است که بیانگر فرهنگ حاکم بر جامعه هستند. مضمونی که در پی آن به بررسی آثار هنری بینالنهرین پرداختیم، «خشونت» است. ازآنجاکه در بین آثار بهجامانده از تمدن بینالنهرین، مخصوصا آشور، آثاری از ایندست کم نیستند، بررسی و طبقهبندی خشونت موجود در این جامعه، اهمیت ویژه پیدا میکند و میتواند در تحلیل دقیقتر از نقوش بهجامانده موثر باشد. همینطور پاس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023